Kolekce Sarjaton je nejmladší kolekcí finské iittaly a vznikla spoluprací talentovaných návrhářů z oblasti módy, produktového designu, grafiky a digitálního designu, kteří sdílejí stejnou vizi finských tradic a zpracovávají ji moderním způsobem. Jsou jimi Harri Koskinen, Aleksi Kuokka, Musuta a Lotta Olsson.
Každý z tvůrců přistoupil ke kolekci velmi osobitě a každý je ve světě designu velmi uznávaný. Rádi bychom vás, se třemi nejvýraznějšími tvůrci seznámili podrobněji, neb jsou to velice zajímavé osobnosti a jejich tvorba má velký přesah. Každý pro kolekci Sarjaton vytvořil osobitý prvek a dohromady je celá kolekce velice harmonická a nadčasová, což je pro iittalu typický znakem.
Sarjaton (ve finštině vlastně znamená „žádná kolekce“) a definuje design jako velice flexibilní. I přesto, že v ní najdeme celou řadu rozdílných stylů a motivů, vše spojuje stejný designový koncept. Výběr unikátních kousků funguje krásně sám o sobě nebo společně s jakoukoliv jinou kolekcí Iittaly.
V kolekci Sarjaton najdete hrnky v celkem čtyřech stylech – „pletený“, čistě bílý, „stromečkový“ a větvičkový – varpu. K nim si můžete doladit ve stejném stylu misky a talíře. Pro milovníky designového stolování jsou připraveny také ubrousky v totožném dekoru.
Jednotlivé kousky můžete snadno kombinovat klidně i s jinými kolekcemi Iittaly a vytvořit si tak vlastní jedinečný servis, který vám bude dělat radost každý den.
Prvním z tvůrců kolekce Sarjaton o kterém jsme vám sepsali pár informací, je duo MUSUTA a s dalšími tvůrci vás seznámíme později. Musuta vytvořila pro Sarjaton celkový koncept a „stromečkový“ a „pletený“ design, spolu s ilustracemi ikonické ryby, která je symbolem kolekce a je zespodu každého produktu Sarjatonu. Když se podíváte na video níže, zjistíte, že stromečkový design je stromečkový asi jen pro nás, pro tvůrce je to vlastně rybí kost a pletený design je rybí šupina. A to je vlastně krásné, na každého působí vzor jinak. Pro nás je to prostě pletený a stromečkový design.
Musuta je mezinárodně uznávaný tvůrčí tým a studio založené Jopsu Ramou (nar.1982) a Timo Ramu (nar.1979).
Oba, Jopsu a Timo, jsou profesní hudebníci. Jopsu je flétnistka a jako dítě tančila v národním baletu – zatímco Timo byl profesionálním rockovým hudebníkem než si založili své studio.
Jopsu, pocházející z rodiny architektů, studoval architekturu na univerzitě v Oulu a poté pokračoval v oboru Design na Aalto University of Art and Design. Timo na druhou stranu šel studovat komunikaci, politiku a společenské vědy na univerzitu v Helsinkách.
Musuta je známá svým rozhraním mezi uměním digitálním a fyzickým a jeho interakcí s designem a užitým uměním. Oba pracují jako režiséři, designéři, jsou to umělci s velkým tvůrčím zásahem, včetně filmové grafiky. To, co začalo v roce 2007 jako malé designérské studio, se rychle rozrostlo a Musuta je v současné době zastoupena a působí v Londýně, New Yorku, Melbourne, Aucklandu, Paříži a Tokiu. Hned v roce 2007 byla jejich práce oceněna bronzovou cenou D & AD / od roku 1962 D & AD vyhledává tvůrce a povzbuzuje ty nejlepší v designu a reklamě. Ocenění D & AD Professional je globálně uznávané jako nejvyšší kreativní ocenění, o dostávají jen opravdu jí ti nejlepší z nejlepších / a následovalo ocenění Zlatý lev na Mezinárodním festivalu reklamy v Cannes v roce 2010.
Vidět svět, zažít všechny možné kultury, poznat světové metropole a přírodní zázraky byly vždy vášní pro Jopsu a Timo, takže manželé tráví většinu svého času cestováním po světě se svými dvěma malými dcerami.
Seznam jejich klientů zahrnuje zejména: Issey Miyake, New Balance, Muji, James Bond 007, Star Alliance, Shiseido, Nokia, Finnair, Petit Bateau, Iittala a různé reklamní agentury po celém světě.
Níže kreativní počiny Jopsu a Tima a další ukázky co najdeme na jejich webu.
Foto:Marcela Pecková